Bibliography
Sources
Nikephoros Gregoras
Nikephoros Gregoras, Rhomäische Geschichte / Historia Rhomaike, ed. and German trans. Jan Louis van Dieten, Stuttgart 1973.
Exhibition catalogues
Athens 1964
Andreas Xyngopoulos, “Icons”, Byzantine Art, a European Art, exh. cat., Athens, Zappeion Exhibition Hall, [Council of Europe, exhibition catalogues, 9], Athens 1964.
Bonn 2010
Byzanz. Pracht und Alltag, exh. cat., Bonn, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, February-June 2010, Munich 2010.
Cologne 1984
Hansgerd Hellenkemper, ed., Der Schatz von San Marco in Venedig, exh. cat., Cologne, Römisch-Germanisches Museum, October 1984-January 1985, Cologne – Milan: Olivetti, 1984.
Genova 2004
Gerhard Wolf, Colette Dufour Bozzo, Anna Rosa Calderoni Masetti, eds., Mandylion: intorno al Sacro Volto, da Bisanzio a Genova, exh. cat., Genova, Museo Diocesano, April-July 2004, Milan: Skyra, 2004.
Limburg / Frankfurt 2009
August Heuser, Matthias T. Kloft, eds., Im Zeichen des Kreuzes. Die Limburger Staurothek und ihre Geschichte, exh. cat., Limburg, Diözesanmuseum, September-November 2009, Frankfurt, Dommuseum, December 2009-January 2010, Regensburg: Schnell & Steiner, 2009.
London 2008
Robin Cormack, Maria Vassilaki, eds., Byzantium 330–1453, exh. cat., Londres, Royal Academy, October 2008-March 2009, London 2008.
Munich 1998
Reinhold Baumstark, ed., Rom und Byzanz. Schatzkammerstücke aus bayerischen Sammlungen, exh. cat., Munich, Bayerische Nationalmuseum, October 1998-Februar 1999, Munich 1998.
New York 1996
Elisabeth Taburet-Delahaye, Barbara Drake Boehm, eds., Enamels of Limoges. 1100–1350, exh. cat., New York, Metropolitan Museum of Art, March-June 1996, New York 1996.
New York 1997
Helen C. Evans, William D. Wixom, eds., The Glory of Byzantium. Art and Culture of the Middle Byzantine Era A.D. 843–1261, exh. cat., New York, Metropolitan Museum of Art, March-July 1997, New York 1997.
New York 2004
Helen C. Evans. ed., Byzantium. Faith and Power, exh. cat., New York, Metropolitan Museum of Art, March-July 2004, New York 2004.
New York 2016
Barbara Drake Boehm, Melanie Holcomb, eds., Jerusalem. 1000–1400. Every People under Heaven, exh. cat., New York, Metropolitan Museum of Art, September 2016-August 2017, New York 2016.
Palermo / Vienne 2004
Wilfried Seipel, ed., Nobiles officinae. Die königlichen Hofwerkstätten zu Palermo zur Zeit der Normannen und Staufer im 12. und 13. Jahrhundert, exh. cat., Palermo, Palazzo dei Normanni, December 2003-March 2004, Vienna, Kunsthistorisches Museum, March-June 2004, Milan : Skira, 2004.
Paris 2018
Jannic Durand. ed., Le trésor de Preslav, exh. cat., Paris, Musée du Louvre, June-November 2018, Paris 2018.
Schallaburg 2018
Falko Daim, Dominik Heher, eds., Byzanz & der Westen. 1000 vergessene Jahre, exh. cat., Schallaburg, Renaissanceschloss, March-November 2018, Schallaburg 2018.
Thessaloniki 1997
Athanasios A. Karakatsanis, Treasures of Mount Athos, exh. cat., Thessaloniki, Museum of Byzantine Culture, June 1997-May 1998, Thessaloniki 1997.
Thessaloniki 2002
Demetra Papanikola-Bakirtzi, ed., Everyday Life in Byzantium, exh. cat., Thessaloniki, White Tower, October 2001-January 2002, Athens: Hellenic Ministry of Culture, 2002.
Monographs and articles
Achechova 2014
Aglaé Achechova, “De la meilleure façon de constituer une collection. Le cas des émaux byzantins de Mikhaïl Botkine”, Les Cahiers de l’École du Louvre, 4, 2014, pp. 33‑44.
Asutay-Effenberger 2009
Neslihan Asutay-Effenberger, “Überlegung zur Datierung und Lokalisierung der Innsbrucker Artukiden-Schale”, Byzantion, 79, 2009, pp. 37‑47.
Bárány-Oberschall 1937
Magda Bárány-Oberschall, The Crown of the Emperor Constantine Monomachos, [Archaeologica Hungarica 22], Budapest 1937.
Biron 2015
Isabelle Biron, Émaux sur métal du IXe au XIXe siècle. Histoire, technique et matériaux, Paris: édition Faton, 2015.
Bosselmann-Ruickbie 2004
Antje Bosselmann-Ruickbie, “Niello (Goldschmiedetechnik)”, Reallexikon zur Byzantinischen Kunst, vol. 7, Stuttgart 2004, cols 966‑976.
Bosselmann-Ruickbie 2010
Antje Bosselmann-Ruickbie, “A 13th-century Jewellery Hoard from Thessalonica: A Genuine Hoard or an Art Dealer’s Compilation?”, in Chris Entwistle, Noel Adams, éds., Intelligible Beauty. Recent Research on Byzantine Jewellery, [British Museum Research Publication 178], London 2010, pp. 219‑232.
Bosselmann-Ruickbie 2011
Antje Bosselmann-Ruickbie, Byzantinischer Schmuck des 9. bis frühen 13. Jahrhunderts. Untersuchungen zum metallenen dekorativen Körperschmuck der mittelbyzantinischen Zeit anhand datierter Funde aus Bulgarien und Griechenland, [Spätantike – Frühes Christentum – Byzanz. Kunst im ersten Jahrtausend. Reihe B: Studien und Perspektiven, 28], Wiesbaden: Reichert, 2011.
Bosselmann-Ruickbie 2017
Antje Bosselmann-Ruickbie, “The Ornamental Decoration of the Late Byzantine Bessarion Cross: Medieval Cultural Transfer between Byzantium, the West, the Islamic World and Russia”, in Klein / Poletto / Schreiner 2017, pp. 183‑224.
Bosselmann-Ruickbie 2018a
Antje Bosselmann-Ruickbie, “Contact between Byzantium and the West from the 9th to the 15th Century and Their Reflections in Goldsmiths’ Works and Enamels”, in Falko Daim, Dominik Heher, Claudia Rapp, eds., Menschen, Bilder, Sprache, Dinge. Wege der Kommunikation zwischen Byzanz und dem Westen, 1: Bilder und Dinge. Studien zur Ausstellung "Byzanz & der Westen. 1000 vergessene Jahre", Mainz 2018, pp. 73‑104.
Bosselmann-Ruickbie 2018b
Antje Bosselmann-Ruickbie, “Rahmen und Beschlag des Freisinger Lukasbildes: Untersuchungen zur Ornamentik des 13. und 14. Jahrhunderts in Byzanz”, in Bosselmann‑Ruickbie / Roll 2018, pp. 109‑122.
Bosselmann-Ruickbie 2020
Antje Bosselmann-Ruickbie, “Byzantinisierende Emails auf einer Mitra des 15. Jahrhunderts aus Linköping (heute in Stockholm). Lateinerzeitliches Konstantinopel oder Sizilien um 1300? Zur mittelalterlichen Emailkunst und Aspekten von „Kulturtransfer“ im Mittelalter”, in Sible de Blaauw, Elisabet Enß, Petra Linscheid, eds., Contextus. Festschrift Sabine Schrenk, Münster 2020, pp. 489‑504.
Bosselmann-Ruickbie 2021
Antje Bosselmann-Ruickbie, “Byzantine Jewelry and Enamels”, in Ellen C. Schwartz, ed., Oxford Handbook of Byzantine Art and Architecture, Oxford: Oxford University Press, 2021, pp 575-591.
Bosselmann-Ruickbie (in print)
Antje Bosselmann-Ruickbie, “New Light on Byzantine Enamels of the Thirteenth Century”, in Jenny Albani, Ioanna Christoforaki, eds., Πάντα ῥεῖ – Byzantium in Change: Art, Archaeology and Society in the Thirteenth Century, Athens (in print).
Bosselmann-Ruickbie (forthcoming)
Antje Bosselmann-Ruickbie, “A Newly Discovered ‘Botkin’? Scientific and Art Historical Analysis of a ‘Byzantine’ Pantocrator Enamel and its Role in Research on Byzantine Enamels”, in Jahrbuch des Römisch-Germanischen Zentralmuseums Mainz, (forthcoming).
Bosselmann-Ruickbie / Roll 2018
Antje Bosselmann-Ruickbie, Carmen Roll, eds., Das Freisinger Lukasbild. Eine byzantinische Ikone und ihre tausendjährige Geschichte, Tagungsband zum Internationalen Symposium Freising 2016, [Kataloge und Schriften – Diözesanmuseum Freising, 67], Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2018.
Bosselmann-Ruickbie / Stolz 2009
Antje Bosselmann-Ruickbie, Yvonne Stolz, “Ottonischer Nimbus oder byzantinischer Juwelenkragen? Zur Goldenen Madonna und zehn trapezoiden Emails auf dem Nagelreliquiar und dem Theophanukreuz im Essener Domschatz”, Mitteilungen zur Spätantiken Archäologie und Byzantinischen Kunstgeschichte, 6, 2009, pp. 77‑99.
Botkin 1911
Michail Petrovic Botkin, Collection M. P. Botkine, St. Petersburg 1911.
Buckton 1988
David Buckton, “Bogus Byzantine Enamels in Baltimore and Washington DC”, Journal of the Walters Art Gallery, 46, 1988, pp. 11‑24.
Buckton 1997
David Buckton, “Exhibition Review: New York, The Glory of Byzantium”, The Burlington Magazine, 1131, June 1997, pp. 425‑427.
Buckton 1998
David Buckton, “The Gold Icon of St Demetrios”, in Joachim Ehlers, Dietrich Kötzsche, eds., Der Welfenschatz und sein Umkreis, Mayence 1998, pp. 277‑286.
Buckton 2000
David Buckton, “Byzantine Enamels in Bavaria”, Mitteilungen zur spätantiken Archäologie und Byzantinischen Kunstgeschichte, 2, 2000, pp. 93‑106.
Buckton 2001
David Buckton, “Stalin and Georgian Enamels”, in Anthony Eastmond, ed., Eastern Approaches to Byzantium. Papers from the Thirty-third Spring Symposium of Byzantine Studies, University of Warwick, Coventry, March 1999, [Society for the Promotion of Byzantine Studies Publications, 9], Aldershot etc.: Ashgate Variorum, 2001, pp. 211‑218.
Buckton 2006
David Buckton, “Byzantine Enamels in the Twentieth Century”, in Elizabeth Jeffreys, ed., Byzantine Style, Religion and Civilization. In Honour of Sir Steven Runciman, Cambridge: Cambridge University Press, 2006, pp. 25‑37.
Chatzidakis 1972
Manolis Chatzidakis, “Une icône en mosaïque de Lavra”, Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 21, Vienne 1972, pp. 73‑81.
Cutler 2002
Anthony Cutler, “The Industries of Art”, in Laiou 2002, pp. 555-587.
Deér 1966
Joszef Deér, “Die byzantisierenden Zellenschmelze der Linköping-Mitra und ihr Denkmalkreis”, in Walter Nikolaus Schumacher, eds., Tortulae. Studien zu altchristlichen und byzantinischen Monumenten, [Römische Quartalschrift für christliche Altertumskunde und Kirchengeschichte, Suppl. 30], Rome – Fribourg – Vienna 1966, pp. 49‑64.
Dell‘Acqua 2013
Francesca Dell‘Acqua, “Borders of Experimentalism. Glass in the Frame of the Genoa Mandylion”, in Chris Entwistle, Liz James, eds., New Light on Old Glass. Recent Research on Byzantine Glass and Mosaics, London: British Museum Press, 2013, pp. 234‑241.
Drpić 2016
Ivan Drpić, Epigram, Art, and Devotion in Later Byzantium, Cambridge: Cambridge University Press, 2016.
Durand 2004
Jannic Durand, “Innovations gothiques dans l’orfèvrerie byzantine sous les Paléologues”, Dumbarton Oaks Papers, 58, 2004, pp. 333‑354.
Durand 2015
Jannic Durand, “Les émaux byzantins IXe–XVe siècle”, in Biron 2015, pp. 65‑69.
Gauthier 1972
Marie-Madeleine Gauthier, Émaux du Moyen Âge, Fribourg 1972.
Grabar 1975
André Grabar, Les revêtements en or et en argent des icônes byzantines du Moyen Âge, [Bibliothèque de l’Institut hellénique d'études byzantines et postbyzantines de Venise, 7], Venice 1975.
Guth-Dreyfus 1954
Katia Guth-Dreyfus, Transluzides Email in der ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts am Ober-, Mittel- und Niederrhein, [Basler Studien zur Kunstgeschichte, 9], Basel 1954.
Helfenstein et al. 2012
Eva Helfenstein et al., “Technical Examination of Enamels from the Botkin Collection”, Studies in Conservation, 57.S1, 2012, pp. 147‑156.
Hetherington 1983
Paul Hetherington, “A Purchase of Byzantine Relics: Purchase of Byzantine Relics and Reliquaries in Fourteenth-Century Venice”, Arte Veneta. Rivista di storia dell’arte, 37, 1983, pp. 9‑30.
Hetherington 1988
Paul Hetherington, “Enamels in the Byzantine World. Ownership and Distribution”, Byzantinische Zeitschrift, 81, 1988, pp. 29‑38 (reprinted in: Hetherington 2008a, II).
Hetherington 2003
Paul Hetherington, “Studying the Byzantine Staurothèque at Esztergom”, in Chris Entwistle, ed., Through a Glass Brightly. Studies in Byzantine and Medieval Art and Archaeology Presented to David Buckton, Oxford 2003, pp. 82‑94 (reprinted in: Hetherington 2008a, IX).
Hetherington 2006
Paul Hetherington, “Byzantine Cloisonné Enamel. Production, Survival and Loss”, Byzantion, 76, 2006, pp. 185‑215 (reprinted in: Hetherington 2008a, I).
Hetherington 2008a
Paul Hetherington, Enamels, Crowns, Relics and Icons. Studies on Luxury Arts in Byzantium, [Variorum Collected Studies Series, 908], Aldershot: Routledge, 2008.
Hetherington 2008b
Paul Hetherington, “The Enamels on the Mitre from Linköping Cathedral, and Art in Thirteenth-Century Constantinople”, in Hetherington 2008a, XI, pp. 1‑16.
Hetherington 2019
Paul Hetherington, “Late Byzantine Enamel : A Period of Transition”, in Antje Bosselmann-Ruickbie, ed., New Research on Late Byzantine Goldsmiths’ Works, Proceedings of the Conference held in Mainz, 29–30 October 2015, [Byzanz zwischen Orient und Okzident 13], Mainz 2019, pp. 21‑34.
Hilsdale 2014
Cecily J. Hilsdale, Byzantine Art and Diplomacy in an Age of Decline, Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
Hostetler 2016
Bradley A.. Hostetler, The Function of Text: Byzantine Reliquaries with Epigrams, 843-1204, PhD thesis, Florida State Univ., 2016.
Ikonomaki-Papadopoulos 1990
Yota Ikonomaki-Papadopoulos, “Church Metalwork”, in Konstantinos Manaphes, ed., Sinai: Treasures of the Monastery of Saint Catherine, Athens 1990, pp. 263‑310.
Jevtić 2019
Ivana Jevtić, “Art in Decline or Art in the Age of Decline? Historiography and New Approaches to Late Byzantine Painting”, in Andrea Mattiello, Maria Alessia Rossi, eds., Late Byzantium Reconsidered: The Arts of the Palaiologan Era in the Mediterranean, London – New York 2019, pp. 31‑52.
Kartsonis 1986
Anna D. Kartsonis, Anastasis. The Making of an Image, Princeton: Princeton University Press, 1986.
Kemper 2020
Dorothee Kemper, Die Hildesheimer Emailarbeiten des 12. und 13. Jahrhunderts, Regensburg 2020.
Kempkens 2019
Holger Kempkens, “Westliche sakrale Goldschmiedekunst des Mittelalters und ihre Rezeption im spätbyzantinischen Kulturraum”, in Antje Bosselmann-Ruickbie, ed., New Research on Late Byzantine Goldsmiths’ Works. Proceedings of the Conference held in Mainz, 29–30 October 2015, [Byzanz zwischen Orient und Okzident 13], Mainz 2019, pp. 127‑146.
Kiss 2000
Etele Kiss, “The State of Research on the Monomachos Crown and Some Further Thoughts”, in Olenka Z. Pevny, ed., Perspectives of Byzantium and its Neighbours [843–1261], Yale 2000, pp. 60–83.
Klein 2004
Holger A. Klein, Byzanz, der Westen und das 'wahre' Kreuz. Die Geschichte einer Reliquie und ihrer künstlerischen Fassung in Byzanz und im Abendland, [Spätantike – Frühes Christentum – Byzanz. Kunst im ersten Jahrtausend, Reihe B: Studien und Perspektiven, 17], Wiesbaden: Reichert, 2004.
Klein / Poletto / Schreiner 2017
Holger A. Klein, Valeria Poletto, Peter Schreiner, eds., La Stauroteca di Bessarione fra Constantinopoli e Venezia, Proceedings of the Conference held in Venice 2015, Venice: Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, 2017.
Koenen / Müller-Wiener 2008
Ulrike Koenen, Martina Müller-Wiener, eds., Grenzgänge im östlichen Mittelmeerraum: Byzanz und die islamische Welt vom 9. bis 13. Jahrhundert, Wiesbaden: Reichert, 2008.
Laiou 2002
Angeliki E. Laiou, ed., The Economic History of Byzantium: From the Seventh through the Fifteenth Century, [Dumbarton Oaks Studies, 39], 3 vol., Washington DC 2002.
Loverdou-Tsigarida 2003
Katia Loverdou-Tsigarida, “Thessalonique centre de production d’objets d’arts au XIVe siècle”, Dumbarton Oaks Papers, 57, 2003, pp. 241‑254.
Matschke 2002
Klaus-Peter Matschke, “Commerce, Trade, Markets, and Money: Thirteenth-Fifteenth Centuries”, in Laiou 2002, vol. II, pp. 771‑806.
Mattiello / Rossi 2019
Andrea Mattiello, Maria Alessia Rossi, eds., Late Byzantium Reconsidered: The Arts of the Palaiologan Era in the Mediterranean, London 2019.
Mihailova 2013
Tonka Mihailova, “Copper Enamel Application from Preslav”, Preslav. Collected Essays, 7, 2013, pp. 116‑123.
Oikonomides 1994
Nicolas Oikonomides, “La couronne dite de Constantin Monomaque”, Travaux et Mémoires 12, 1994, pp. 241–262.
Prinzing 2001
Günter Prinzing, “Zur Datierung der Staurothek von Esztergom aus historischer Sicht”, in Wojciech Balus, ed., Ars Graeca – Ars Latina. Studia dedykowane Profesor Annie Różyckiej, Krakow 2001, pp. 87‑91.
Prinzing 2013
Günter Prinzing, “The Esztergom Reliquary Revisited. Wann, weshalb und wem hat Kaiser Isaak II. Angelos die Staurothek als Geschenk übersandt?”, in Neslihan Asutay-Effenberger, Falko Daim, eds., ΦΙΛΟΠΑΤΙΟΝ. Spaziergang im kaiserlichen Garten. Schriften über Byzanz und seine Nachbarn. Festschrift für Arne Effenberger zum 70. Geburtstag, [Monographien des Römisch-Germanischen Zentralmuseums Mainz, 106], Mainz 2013, pp. 247‑256.
Rhoby 2018
Andreas Rhoby, “Das Inschriftenprogramm auf dem Beschlag der Freisinger Lukasikone”, in Bosselmann-Ruickbie / Roll 2018, pp. 87‑98.
Ross 2005
Marvin C. Ross, ed., Catalogue of the Byzantine and Early Mediaeval Antiquities in the Dumbarton Oaks Collection. Jewelry, Enamels, and Art of the Migration Period, 2, (2nd ed., reprint with an addendum by Susan A. Boyd and Stephen R. Zwirn), Washington DC 2005.
Schellewald 2018
Barbara Schellewald, “Die Freisinger Marienikone im Wandel : Ästhetischer Duktus, inhaltliche Akzentuierung und das Phänomen der Übermalung”, in Bosselmann-Ruickbie / Roll 2018, pp. 33‑61.
Schreiner 2017
Peter Schreiner, “La croce della stauroteca all’epoca dei Paleologhi”, in Klein / Poletto / Schreiner 2017, pp. 99‑112.
Shashina / Sterligova 2018
Olga Shashina, Irina Sterligova, “Die Medaillons auf dem Metallbeschlag des Freisinger Lukasbildes und die Geschichte byzantinischer Cloisonné-Emailarbeiten”, in Bosselmann‑Ruickbie / Roll 2018, pp. 99‑106.
Stege / Grillparzer / Mahnke 2018
Heike Stege, Alexander Grillparzer, Shimon Mahnke, “Die Emailarbeiten des Freisinger Lukasbildes – Technologische und analytische Untersuchungen zu Herstellungstechnik, Zustand und Materialzusammensetzung”, in Bosselmann‑Ruickbie / Roll 2018, pp. 281‑287.
Sterligova 2013
Irina A. Sterligova, ed., Byzantine Antiquities. Works of Art from the Fourth to Fifteenth Centuries in the Collection of the Moscow Kremlin Museums, Moscow 2013.
Stromberg 1988
Constance Stromberg, “A Technical Study of Three Cloisonné Enamels from the Botkin Collection”, Journal of the Walters Art Gallery, 46, 1988, pp. 25‑36.
Tóth / Szelényi 1999
Endre Tóth, Károly Szelényi, Die Heilige Krone von Ungarn. Könige und Krönungen, Budapest 1999.
Von Euw / Schreiner 1991
Anton von Euw, Peter Schreiner, eds., Kaiserin Theophanu. Begegnung des Ostens und Westens um die Wende des ersten Jahrtausends. Gedenkschrift des Kölner Schnütgen-Museums zum 1000. Todesjahr der Kaiserin, 2 vols, Cologne 1991.
Von Euw / Schreiner 1993
Anton von Euw, Peter Schreiner,eds., Kunst im Zeitalter der Kaiserin Theophanu, Akten des Internationalen Colloquiums veranstaltet vom Schnütgen-Museum, Köln, 13.-15. Juni 1991, Cologne: Locher, 1993.
Wessel 1967a
Klaus Wessel, Die byzantinische Emailkunst vom 5. bis 13. Jahrhundert, [Beiträge zur Kunst des christlichen Ostens, 4), Recklinghausen 1967.
Wessel 1967b
Klaus Wessel, Byzantine Enamels from the 5th to the 13th Century, Engl. trans. Irene R. Gibbons, Greenwich, CT : New York Graphic Society, 1967 (translation of Wessel 1967a).
Wessel 1971
Klaus Wessel, “[Art.] Email”, Reallexikon zur Byzantinischen Kunst, vol. 2, Mainz 1971, col. 93‑129.
Woodfin 2016
Warren T. Woodfin, “Within a Budding Grove: Dancers, Gardens, and the Enamel Cup from the Chungul Kurgan”, The Art Bulletin, 98.2, 2016, pp. 151‑180.
Woodfin 2017
Warren T. Woodfin, “The Mock Turtle’s Tears. Ersatz Enamel and the Hierarchy of Media in Pseudo-Kodinos”, Byzantine and Modern Greek Studies, 41(1), 2017, pp. 55‑80.
Yanagishita 2017
Mari Yanagishita, “II restauro delle parti metalliche e degli ‘smalti’. Fasi di intervento e dati rilevati”, Klein / Poletto / Schreiner 2017, pp. 53–68.